Training: “Omgaan met weerstand en agressie”
Waar klantencontact is, bestaat het risico van agressie en geweld. Het is bekend dat mensen meer gemotiveerd werken in een veilige situatie.
Werknemers worden bij de uitoefening van hun functie echter in toenemende mate geconfronteerd met agressief en gewelddadig gedrag van klanten (lees ook: burgers, cliënten, patiënten) waardoor dit gevoel van veiligheid kan worden ondermijnd. De interventies die worden aangeleerd binnen onze trainingen dragen bij aan de preventie van en het weerbaarder maken van medewerkers in de omgang met agressie en weerstand.
Voor wie?
De training Omgaan met Agressie is bedoeld voor iedere 1ste lijn medewerker(ster) die direct en rechtstreeks contact maakt met publiek. Bijvoorbeeld buschauffeurs, stadswachten, parkeerwachten, ambulance personeel maar ook voor toezichthouders, in welke vorm dan ook. Daarnaast kan de training van toepassing zijn op medewerkers van gemeentelijke en particuliere instellingen. Wat leert u?
- U leert omgaan met diverse vormen van agressieve bejegening door adequaat te interveniëren, zodat de agressie wordt omgebogen tot een vorm van beheersbaar gedrag.
- U doet praktische ervaring op in omgaan met agressie door te oefenen in simulatiespelen met een trainingsacteur waarbij continue gelet wordt op uw eigen communicatie en lichaamshouding.
Na afloop van de training kunt u:
- een analyse maken van uw eigen gedrag in een voor u lastige situatie en de consequenties van dat gedrag benoemen;
- een analyse maken van agressief gedrag;
- de principes van metacommunicatie (inhouds- en betrekkingsniveau) benoemen en deze toepassen in oefensituaties;
- het verschil tussen rationele en irrationele gedachtegangen benoemen;
- het ABC-model toelichten van rationeel-emotieve training (RET).
Ook kent u de sterke en zwakke kanten van uw eigen communicatie en de verschillen tussen frustratieagressie, emotionele en instrumentale agressie.
Bij het omgaan met agressieve mensen is de manier van communiceren van belang, omdat jouw gedrag een reactie uitlokt bij de ander. Door je eigen manier van communiceren goed te kennen (en te kiezen) kun je beter omgaan met agressieve mensen.
Trainingduur: 1,5 dag ( waarvan 1 complete cursusdag van 8 uren plus 4 uren herhaling op een moment naar keuze van de aanvrager)
Minimaal aantal cursisten: 6 personen
Maximaal aantal cursisten 12 personen
Kosten: 2100 euro
Bovenstaande kosten zijn exclusief kilometervergoeding trainer á 0,28 eurocent per gereden kilometer.
Accommodatie en/of logistieke zaken, kunnen voor deze training door Pronk Professionals geregeld worden en zijn exclusief bovengenoemde kosten.
Bij training in company wordt de accommodatie en overige logistieke zaken door de aanvrager geregeld.
Indien mogelijk worden cursussen in-company gegeven hetgeen u de volgende voordelen oplevert:
- Bedrijfsvertrouwelijke informatie blijft binnen uw bedrijf.
- Mogelijkheid tot inbrengen van specifieke bedrijfsknelpunten.
- Geen verlies van reistijden.
- Geen risico dat de cursisten bij een ongeluk betrokken raken.
- In vertrouwde omgeving
- Drempelverlagend